شرکت کک طبس

اتفاقی تاریخی و بی‌سابقه در کک طبس؛ کوره کک طبس در دمای 980درجه توسط کارشناسان بومی تعمیر شد

 سال 1398 نخستین تعمیر کوره‌های شرکت کک طبس توسط کارشناسان خارجی در دمای  500 درجه انجام شد، ولی اکنون توسط کارشناسان بومی شرکت کک طبس، تعمیرات در دمای  980 درجه با موفقیت انجام دادند

به گزارش روابط عمومی شرکت کک طبس، مهدی شکاری مدیر کارخانه شرکت کک طبس  در گفت و گوی با پایگاه خبری ماین نیوز، گفت: فرآیند تولید کک به این صورت است که زغال سنگ وارد کوره می‌شود و در دمای 1200 تا 1250 درجه تبدیل به کک می‌شود. با توجه به اینکه 24 درصد زغال سنگ را گاز تشکیل می‌دهد، در داخل کوره این گازها طی سه روز از زغال سنگ خارج می‌شوند و میزان گازها در زغال سنگ به یک درصد کاهش می‌یابند و زغال سنگ به یک ماده سخت و متخلخل به نام کک تبدیل می‌شود.

مهدی شکاری افزود: کوره‌هایی که در آنها زغال سنگ تبدیل به کک می‌شود به مدت 30 سال از آغاز بهره‌برداری نباید خاموش شوند و باید همواره در دمای حدود 1200 درجه روشن بمانند چون وقتی آجرهای داخل کوره برای بار نخست گرم و منبسط می‌شوند، اگر قرار باشد برای انجام اقداماتی مانند، تعمیرات کوره را خاموش کنیم، انبساط و انقباضی که رخ می‌دهد باعث از بین رفتن این آجرها و در نتیجه آسیب دیدن کوره می‌شود به همین دلیل نباید کوره‌ها در این دوره زمانی خاموش شوند. در عین حال در دوران بهره‌برداری از کوره‌ها احتمال وقوع آسیب‌هایی وجود دارد و ممکن است بنا به دلایل مختلف نیاز به تعمیر آجرها باشد و نمی‌توان دمای کوره را کاهش داد و باید در همان دمای بالا، تعمیرات انجام شود.

وی توضیح داد: سال 1398 نخستین تعمیر کوره‌های شرکت کک طبس توسط کارشناسان خارجی انجام شد و در آن زمان دمای کوره‌ها از 1200 به 500 درجه پایین آوردند و سپس از با لباس‌های خاصی داخل کوره رفتند و تعمیرات را انجام دادند. مجددا نیاز به تعمیرات در کوره‌های کک طبس شد که کارشناسان خارجی به دلیل تحریم و مسائل دیگر قبول نکردند و این بار توسط کارشناسان بومی شرکت کک طبس با کاهش 210 تا 220 درجه‌ای دمای کوره، تعمیرات در دمای حدود 980 درجه با موفقیت انجام شد که نتایج آن هم بسیار مناسب بوده است.

وی گفت: کل کوره با آجر نسوز ساخته شده است و وقتی یک آجر آسیب دیده باشد، باید تعویض شود که تعویض آن در دمای 980 درجه بسیار پیچیده است. تجهیزی که می‌خواستیم با استفاده از آن داخل کوره برویم بسیار خاص است و با مواد نسوز، یک اتاقک ساخته شد که دور آن را با فولاد و منافذ آن را با مواد نسوز پر شد و سپس این اتاقک به همراه افرادی با لباس مخصوص با استفاده از یک ماشین به داخل کوره فرستاده شد. سپس دریچه‌ای از داخل اتاقک باز شد و آجر معیوب تعویض شد.

وی خاطرنشان کرد: سیستم کک‌سازی طبس در غرب آسیا منحصربفرد است. کک‌سازی‌های دیگر که در ایران فعال هستند، دانش فنی آنها مربوط به قبل از سال 2000 میلادی است اما سیستم شرکت کک طبس که در سال 2000 میلادی ابداع و کارخانه کک طبس نیز در سال 2010 با همین سیستم و توسط یک شرکت خارجی احداث شد، بنابراین این نوع سیستم کک‌سازی در ایران و خاورمیانه مشابه ندارد. دانش فنی مربط به این سیستم کک‌سازی نیز در دنیا تنها در اختیار سه کشور، آمریکا، چین و هند است. با توجه به تجربه‌ای که در این تعمیر بدست آمد، از این پس می‌توانیم تعمیرات آینده را با کارشناسان شرکت کک طبس انجام دهیم.

مدیر کارخانه شرکت کک طبس عنوان کرد: ظرفیت تولید اسمی شرکت کک طبس سالانه 450 هزار تن کک متالورژی است که از 6 باتری موجود در آن هم‌اکنون دو باتری فعال است و باتری‌های 3 و 4 نیز در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهند رسید و باتری‌های 5 و 6 نیز تا اواخر سال آینده وارد مدار تولید می‌شوند. با این حساب با دو باتری فعال موجود، شرکت کک طبس هم‌اکنون سالانه 150 هزار تن تولید دارد که با بهره‌برداری از دو باتری دیگر این میزان تولید به 300 هزار تن در سال خواهد رسید.

شکاری با اشاره به اینکه ایران دارای بزرگترین معادن زغال سنگ در خاورمیانه است، افزود: با این وجود میزان استخراج پایین است و افزایشی در زمینه استخراج زغال سنگ طی سال‌های گذشته نداشتیم این در حالیست که کک‌سازی‌های زرند کرمان، طبس، ذوب آهن اصفهان و چند کک‌سازی متفرقه دیگر در کشور فعال هستند و به مواد اولیه نیاز دارند. بطورکلی در حالی افزایش ظرفیت در حوزه تولید کک رخ داده که در زمینه تولید مواد اولیه افزایش ظرفیت چندانی رخ نداده است.

مدیرکارخانه شرکت کک طب افزود: ظرفیت تولید اسمی شرکت کک طبس سالانه 450 هزار تن کک متالورژی است که از 6 باتری موجود در آن هم‌اکنون دو باتری فعال است و باتری‌های 3 و 4 نیز در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهند رسید و باتری‌های 5 و 6 نیز تا اواخر سال آینده وارد مدار تولید می‌شوند. با این حساب با دو باتری فعال موجود، شرکت کک طبس هم‌اکنون سالانه 150 هزار تن تولید دارد که با بهره‌برداری از دو باتری دیگر این میزان تولید به 300 هزار تن در سال خواهد رسید. تلاش جدی ومعادن نیز این بوده که با بهره‌برداری سریعتر از باتری‌های کک طبس، این شرکت هرچه زودتر به ظرفیت کامل تولید خود دست پیدا کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *