شرکت کک طبس

کک طبس در مسیر رسیدن به ظرفیت اسمی ۴۵۰ هزارتنی

به گزارش روابط عمومی شرکت کک طبس علی نصیری، مدیرعامل شرکت کک طبس در گفت‌وگو با گروه رسانه‌ای پردازش با اعلام این مطلب گفت: این مجموعه شامل ۶ باتری کک‌سازی به روش حرارتی است که طی آن انواع زغالسنگ به کک تبدیل و سپس به روش حرارتی، برق مورد نیاز نیز تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون فقط دو باتری آن هم با ۶۰ درصد ظرفیت مشغول به تولید بود، از راه‌اندازی دو باتری جدید و نیز دو باتری دیگر که پیش‌گرم آن‌ها آغاز شده و در خرداد ۱۴۰۲ به بهره‌رداری می‌رسند، خبر داد و افزود: با استقرار مدیریت جدید سه برنامه در خرداد ماه گذشته در دستور کار قرار گرفت که طی آن مقرر گردید ابتدا در کوتاه‌ترین مدت (سه‌ماهه) باتری‌های اول و دوم به‌طور کامل به بهره‌برداری برسند. سپس باتری‌های ۳ و ۴ هم با اجرای مراحل پیش‌گرم در زمستان به ظرفیت کامل دست یابند و در نهایت باتری‌های ۵ و ۶ و نیروگاه هم که به ترتیب به ۱۲ و ۱۸ ماه زمان نیاز دارند به بهره‌برداری برسند.

گفتنی است، درحال حاضر باتری‌های ۱ و ۲ بالغ‌بر یک هزار و ۱۰۰ تن تولید می‌کنند، ضمن‌آنکه همه مراحل پیش‌گرم باتری‌های ۳ و ۴ نیز انجام شده است.

نصیری با تاکید بر اینکه صنعت کک‌سازی وابسته به میزان زغالسنگ کشور است، تصریح کرد که قسمت عمده نیاز کارخانه از معدن پروده طبس و مابقی نیز از البرز شرقی و مرکزی و کرمان تامین می‌شود.

مدیرعامل کک طبس لزوم افزایش کیفی زغالسنگ‌ها را مورد اشاره قرار داد و گفت: امروز کل کک‌های مورد مصرف ما داخلی است ولی برای ارتقا کیفیت باید ۴۰ درصد نیاز کارخانه از طریق واردات تامین گردد.

وی با اشاره به اینکه عمده مشتریان ما فولادسازان کوره‌بلند هستند و کک تولیدی نیز در سه سایز مختلف انجام می‌شود، خاطرنشان کرد که این شرکت قادر است سه سایز کک شامل کک دانه‌بندی مختص صنایع فروآلیاژ و کوره‌های قوس، کک کوره‌بلند ویژه کارخانجات فولادی نظیر ذوب‌آهن اصفهان و کک صادراتی که مناسب صنایع ریخته‌گری است را تولید و در اختیار صنایع قرار دهد.

نصیری از صادرات ۳۰ تا ۳۵ درصد محصول (ماهانه سه هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار تن) خبر داد و افزود: درحال حاضر مدیریت تامین مواداولیه با هدف رفع نیاز مصرف‌کنندگان و تامین به‌موقع زغالسنگ بسیار حیاتی است.

مدیرعامل شرکت کک طبس با اعلام اینکه این کارخانه توان تولید ۴۵ مگاوات برق را داراست، مزایای آن را یادآور شد و گفت: ایجاد ارزش‌افزوده و جلوگیری از بلااستفاده بودن آن، پاکیزه و پایداری تولید برق از مهم‌ترین محاسن تولید انرژی توسط این مجموعه است.

او با تاکید بر اینکه ۵۰ درصد زغالسنگ کشور در منطقه طبس تولید می‌شود و پهنه‌های معدنی آن نیز مستعد و آرام است و از طرفی به‌دلیل وجود معادن مکانیزه با اطمینان می‌توان برای بلندمدت برنامه‌ریزی کرد، خاطرنشان کرد: وجود کارخانه کک‌سازی در نزدیکی معدن و نیز تکمیل زنجیره تولید کک، مانع از ایجاد مشکلات زیست‌محیطی می‌شود و این درحالی است که ضمن کاهش فقر و معضلات اجتماعی، زمینه ایجاد ارزش‌افزوده را نیز فراهم می‌کند.

شایان ذکر است، ۵۱ درصد سهام این کارخانه مربوط به “شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات”، ۳۹ درصد شرکت سرمایه‌گذاری فلات ایرانیان و ۱۰ درصد به بخش‌خصوصی تعلق دارد.

گفتنی است، هم‌اینک کل عملیات توسط همکاران ایرانی و عمدتا جوانان بومی و باانگیزه انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *