شرکت کک طبس

معرفی شرکت کک طبس

 

شرکت کک طبس در 1382/04/01 در دفتر ثبت شرکت های غیرتجاری استان تهران به صورت سهامی خاص به ثبت رسیده و از وزارت صمت مجوز احداث یک عدد کارخانه کک سازی در شهرستان طبس را نیز دریافت نمود.
عملیات اجرایی و احداث کارخانه کک سازی طبس در شهریور ماه 1393 خاتمه یافت و بلافاصله پس از اتمام دوره پیش گرم کردن کوره ها و تولید آزمایشی کارخانه آغاز گردید. ظرفيت توليد اسمی سالانه 450،000 تن كك متالورژي در فاز اول و انرژي الكتريكي به ميزان حدود 40 مگاوات مي باشد.
در حال حاضر ظرفیت عملی کارخانه کک سازی طبس 330 هزار تن می باشد که طی برنامه تامین خوراک، این ظرفیت در سال 1402 کامل می گردد.
فرایند بکار گرفته شده در کارخانه کک سازی طبس، از نوع بازیافت حرارتی است که از سال 2000 میلادی در سایر کشورهای دنیا مورد استفاده قرار گرفته است. از جمله مزایای این فرایند، حذف آلاینده های زیست محیطی و تولید کک با کیفیتهای مختلف برای بازارها و اهداف متفاوت و بکارگیری زغالسنگ های غیر کک شونده در ترکیب خوراک کارخانه و تولید کک متالورژی با استاندارد بین المللی را میتوان نام برد. این فرایند در کشورهای چین، هندوستان، آمریکا، مکزیک، برزیل، اندونزی و ویتنام استفاده شده است.
کاهش ذخایر زغالسنگ کک شوی جهان ، قیمت بالا و عدم دسترسی راحت به آن محققین را به تحقیق در زمینه استفاده بیشتر از زغالسنگ های غیرکک شو در تولید کک واداشته است. در این راستا فرآیند تولید کک به روش بازیافت حرارتی با امکان استفاده بیشتر از زغالسنگ های غیرکک شو ، رواج یافته است و هم اکنون نزدیک به 15درصد کک جهان به روش بازیافت حرارتی تولید می شود.
لازم به ذکر است که از میان کک سازی های موجود در کشور کک سازی طبس اولین و تنها واحد کک سازی به روش بازیافت حرارتی می باشد.
محل احداث كارخانه توليد كك در زميني به وسعت 300 هكتار و در جوار معادن زغالسنگ پروده و در 70 كيلومتري جنوب غربي طبس مي باشد.