شرکت کک طبس

کک طبس در مسیر تولید ۳۰۰ هزار تنی

علی نصیری مدیرعامل شرکت کک طبس در گفتگو با «می‌متالز» با اشاره به آخرین وضعیت این مجموعه، اظهار کرد: ساختار سهامداری شرکت کک طبس با ۵۱ درصد متعلق به شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن)، ۳۹ درصد متعلق به هلدینگ فلات ایرانیان و نزدیک به ۱۰ درصد متعلق به سهامدار بخش خصوصی است. شرکت کک طبس پس از برنامه ریزی صورت گرفته در خرداد ماه، توانست باتری شماره یک و دو را به صورت فول ظرفیت استفاده کند. در حال حاضر باتری یک و دو به صورت تمام ظرفیت در حال بهره برداری است. به طور کلی شرکت ۶ باتری دارد که از این تعداد باتری ۳ و ۴ در یک ماه آینده فاز پیش گرم را آغاز می‌کند و در سه ماه پیش رو به مجموعه ظرفیت اضافه می‌شود. البته لازم به توضیح است که باتری‌ها به صورت جفت بوده و در مجموع ۳ جفت باتری است و در واقع باتری ۳ و ۴ فاز دوم است.


وی ادامه داد: با راه اندازی باتری ۳ و ۴ در سال آینده تولید در مجموعه ما با ظرفیت ۳۰۰ هزار تنی پیگیری می‌شود که اتفاقی مثبت برای کک طبس خواهد بود. از سویی دیگر خبر خوبی برای منطقه است با توجه به پتانسیل بالایی که از نظر ذخیره وجود دارد و در ادامه می‌توان شاهد اتفاق خوب در حوزه اشتغال بود.

نصیری تصریح کرد: پس از این موضوع برای باتری‌های ۵ و ۶ برای سال آینده برنامه ریزی شده است. در نهایت پروژه کک طبس با ایجاد یک واحد نیروگاهی به ظرفیت ۳۶ مگاوات برق مازاد که می‌تواند به شبکه برق سراسری آن را بفروشد، تکمیل می‌شود. این مسیر در حال تهیه اسناد مناقصه است و امیدوار هستیم در فصل بهار ۱۴۰۲، این پروژه شروع شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه این اتفاق‌ها و همراهی در سهامداران دیده می‌شود که این پروژه بزرگ انجام شود. این پروژه اولین پروژه نیروگاه حرارتی در کشور است که از طریق حرارت زغال سنگ تبدیلی به کک، به برق تبدیل می‌شود.

نصیری با اشاره به شرکت پویا انرژی بیان کرد: ادامه همکاری‌ها بر اساس منافع شرکت، کل مسیر مناقصه حتما طی می‌شود، اما از اینکه یک شرکت همکار در مجموعه ما حضور دارد اتفاق خوبی است و ما حتما از دانش آن‌ها استفاده می‌کنیم. البته این نوع تکنولوژی در کشور وجود ندارد و باید از خارج از کشور وارد کرد، در نتیجه یک پروسه چند وجهی باید طی شود به همین دلیل باید مسیر مناقصه طی شود، اما از شرکت خواهرخوانده مجموعه هم حتما استفاده می‌کنیم.

مدیرعامل کک طبس درباره سرمایه گذاری‌ها نیز گفت: در بخش کک سازی سرمایه گذاری به طور کامل انجام شده است. در واقع سرمایه گذاری‌ها در حد راه اندازی است یعنی سرمایه گذاری عظیم مجددی نیاز نیست. در خصوص نیروگاه نیز آخرین برآورد‌ها حاکی از هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید نیاز است که بخش عمده‌ای از آن به صورت ارزی انجام می‌شود که تکنولوژی از خارج از کشور وارد شود. با تفاهم صورت گرفته با سهامداران برای تامین چنین عددی برای سرمایه گذاری چندان مشکلی وجود ندارد و مسیر کلی در حال انجام است تا به نتیجه قطعی دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به ذخایر نیز اظهار کرد: متاسفانه علی رغم ذخایر بسیاری از زغال سنگ که در اختیار داریم، اما وارد کننده کک هستیم گا‌ها هم زغال سنگ هم وارد می‌شود. اما شرکتی مثل شرکت کک طبس می‌تواند با فول ظرفیت کار کردن این خلا را جبران کند تا ارز کمتری خارج شود. شرکت کک طبس حدود ۷۰ الی ۸۰ هزار تن کک در سال تولید می‌کند، رسیدن به ۳۰۰ هزار تن کک سازی بخشی از این واردات را جبران می‌کند. همه می‌دانیم واردات هم ارزبر و گران است و این می‌تواند خبر خوبی باشد که اگر سایر شرکت‌های فعال در کک فول ظرفیت کار کنند می‌توان شاهد کاهش واردات کک به کشور بود.

نصیری درباره عرضه محصول به مشتریان تصریح کرد: بزرگ‌ترین مصرف کننده ما شرکت ذوب آهن اصفهان است. به اندازه مصرف ذوب آهن یا کمی کمتر سایر فروآلیاژی‌ها و برخی فولادی‌ها هم از مشتریان ما هستند.

وی درباره همکاری با شرکت فولاد زرند ایرانیان نیز گفت: واحد کک سازی پروژه میدکو تولیدی بیش از مصرف آن دارد، در نتیجه ما نقشی در تامین نیاز آن‌ها نداریم و عملا خود فولادسازی زرند یکی از فروشندگان در بازار است.

نصیری با اشاره به موضوع کیفیت زغال سنگ ایران نیز بیان کرد: ما برای رسیدن به استاندارد بالایی از کک نیازمند واردات بخشی از زغال سنگ هستیم. البته این به این معنا نیست که اگر از زغال داخلی استفاده کنیم کک تولید نمی‌شود بلکه کک با کیفیت پایین‌تر تولید می‌شود. به غیر از ذوب آهن سایر بخش‌ها با مصرف چنین ککی مشکل ندارند. در واقع برای دستیابی به شاخص کیفی‌تر از زغال سنگ وارداتی استفاده می‌کنیم. این واردات تنها ۲۰ تا ۲۵ درصد از زغال سنگ وارداتی است. یعنی چندان واردات زیادی صورت نمی‌گیرد.

وی درباره اجرای روش CDQ تصریح کرد: روش کک سازی ما بسیار متفاوت از روش سایر شرکت‌ها است، در واقع روش ما بازیافت حرارتی است در این روش شاهد سازگاری بالا با محیط زیست هستیم. ما حتی از اصحاب رسانه دعوت می‌کنیم تا از کک سازی بازدید داشته باشند. روش ما آلاینده نیست و جزو صنعت سبز قرار داریم. بازدید‌های صورت گرفته از سوی محیط زیست در سال‌های اخیر هیچ نکته منفی به همراه نداشته است.

نصیری درباره ورود به پهنه‌های معدنی هم اضافه کرد: ورود به پهنه‌های جدید بسیار لازم و ضروری است تا بخشی از زغال اولیه خود را به صورت معادن داخلی خود تامین کند تا از برخی مشکلات احتمالی جلوگیری شود. تقاضای ما از ایمیدرو و شرکت‌های مربوطه این است که پهنه‌ای را در اختیار شرکت کک طبس قرار دهند.

وی در پایان تاکید کرد: در حال حاضر بخشی از کک تولیدی ما به پاکستان صادر می‌شود البته این بخش مصرف داخلی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *