شرکت کک طبس

مدیر عامل شرکت کُک طبس در جلسه شورای اداری شهرستان طبس و شرکت در نشست با سرمایه گذاران پیشرفت و نوآوری

 در جریان سفر ریاست محترم جمهور به استان خراسان جنوبی روز پنج شنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۱ معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان طبس در جلسه شورای اداری شهرستان طبس که با حضور دکتر مرتضوی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در سالن همایش‌های میقات الرضا(ع) برگزار شد، از عملکرد مدیران شرکت کک طبس قدردانی کرد.
علی اکبر رحیمی، ضمن ابراز رضایت از عملکرد شرکت کک، همچنین از توانمندی، تعهد و مدیریت جهادی، مدیرعامل شرکت تشکر کرد و اعلام نمود؛ هر آنچه  مدیران تاکنون گفته اند، آن را اقدام نموده و برنامه آنها محقق شده است. ایشان در ادامه گفت: این کارخانه با ظرفیت ۲۸۰ نفر اشتغال، فعالیت دارد که این میزان با تکمیل آن به ۴۰۰ نفر می‌رسد.
معاون استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر ارزآوری شرکت کک برای کشور گفت: این شرکت نیاز به زغال دارد و خواهش ما این است که نیاز آن از طریق معادنی که در اختیار وزارت کار،تعاون و رفاه اجتماعی   از منطقه زغالسنگ پروده تامین شود.
شایان ذکر است، کک یکی از مهمترین و تعیین کننده ترین ماده اولیه در فرایند تولید آهن به روش کوره بلند (ذوب آهن) است ،به طوری که به ازای تولید هرتن چدن در کوره بلند حداقل ۴۵۰ کیلوگرم کک مصرف شده و بیش از ۷۰ درصد فولاد جهان با روش کوره بلند، تولید می‌شود.
تولید کک در طبس به روش حرارتی است و شرکت کک تنها تولید کننده با این روش در کشور هست، زیرا کک تولیدی در سایر کارخانه های داخلی با روش شیمیایی انجام می شود.
در روش حرارتی علاوه بر تولید کک می‌توان از حرارت ایجاد شده تولید برق انجام شود که طرح نیروگاه حرارتی 45 مگاواتی در این شرکت در دست مطالعه است . در واقع این پروژه اولین پروژه نیروگاه حرارتی در کشور است که از طریق حرارت زغال سنگ تبدیلی به کک، به برق تبدیل می‌شود.
به طور کلی کارخانه کک سازی ۶ باتری دارد که از این تعداد در حال حاضر باتری یک و دو به صورت تمام ظرفیت در حال بهره برداری است و باتری های ۳ و ۴ فاز پیش گرم آن آغاز شده، آماده افتتاح و ان شاء الله در سال جاری به مجموعه ظرفیت تولیدی اضافه می‌شود.
طبق برنامه ریزی صورت گرفته، راه اندازی  باتری‌های ۵ و ۶ سال آینده انجام می شود و در نهایت پروژه کک طبس با ایجاد یک واحد نیروگاهی 45 مگاواتی که ۳7 مگاوات برق مازاد آن را می‌تواند به شبکه برق سراسری بفروشد، تکمیل می‌شود.
ضمنا” در جلسه مورد اشاره ، مهندس مهدی شکاری، مدیرکارخانه شرکت کک طبس نیز مدیرعامل شرکت را همراهی می کرد.